Teaterdirektør: Vi vil ikke levere musicals, der kunne kaldes en ’provinsudgave’ af det, man kan opleve i København - Musikteatret Holstebro

Teaterdirektør: Vi vil ikke levere musicals, der kunne kaldes en ’provinsudgave’ af det, man kan opleve i København

22. apr. 2024 Artikel

Der sker noget med ejerskabet, engagementet og stoltheden, når man selv har haft en finger med i spillet. Også når man producerer musicals. Det har vores direktør Anders Jørgensen skrevet dette indlæg til Kulturmonitor om.

Vi kender det alle sammen: Den genstand eller oplevelse, vi selv har fået lov til at sætte et aftryk på, betyder automatisk mere for os end den, der bare anskaffes i færdigproduceret stand.

Tænk bare på sneakers, hvor vi selv har valgt farvekombinationen. Smykket, hvor vi selv har valgt ædelstenen. Kufferter, håndklæder og sengetøj med vores monogram på. Smartphonecoveret med et billede af vores yndlingsmenneske på. Ferien, vi selv har nøje tilrettelagt sammenlignet med pakkerejsen.

Ikke at der er noget som helst galt med at anskaffe sig færdigproducerede genstande og oplevelser. Men der sker noget med ejerskabet, engagementet og stoltheden, når man selv har haft en finger med i spillet.

Denne omstændighed gør sig også gældende, når man som kulturhus sætter programmet for sin kommende sæson.

Det har vi i dén grad lært de seneste sæsoner i Holstebro, og når jeg skriver dette indlæg, er det for at dele ud af vores gode erfaringer – og forhåbentlig inspirere andre kulturhuse rundt om i landet til at gøre os kunsten efter.

Ansvar på et helt andet niveau

Kort fortalt har vi gennem årene opbygget masser af erfaring med at indkøbe færdigproducerede musicals, teaterforestillinger, comedyshows, koncerter og andre former for kulturelle oplevelser, som vi så stolt præsenterer for publikum fra både nær og fjern.

Denne tilgang benytter vi os stadigvæk af, og faktisk bliver størstedelen af kalenderen fortsat fyldt ud med indkøbte shows.

Det nye parameter er således partnerskabet ’Hele Danmarks Musicalteater’, som vi har indgået i sammen med One & Only Musicals, ført an af Jesper Winge Leisner, og Vejle Musikteater, hvor Mette Kier er direktør. Med dette partnerskab er vi gået fra blot at være aftagere af færdigproducerede shows til i stedet at være deciderede medproducenter på de store musicals.

“Vi vil ikke levere noget, der kunne kaldes en ’provinsudgave’ af det, man kan opleve i København”

Anders Jørgensen

Partnerskabet rummer nemlig en fælles beslutningsproces om både titlerne, selve produktionen af forestillingerne og bemandingen af det kreative hold. Heri opstår det altafgørende ejerskab over, hvad man præsenterer på sin egen scene.

Samtidig tager man også ansvar på et helt andet niveau, når det kommer til, hvorvidt det, der præsenteres, bliver taget godt imod af publikum. Det er markant sværere at placere ansvaret for graden af succes hos en ekstern aktør, når man selv har været med hele vejen gennem processen.

En tredje vej

Noget tyder på, at dette øgede ejerskab og ansvar forplanter sig i den konkrete oplevelse, som publikum får. Partnerskabet omkring ’Hele Danmarks Musicalteater’ har nemlig resulteret i 204.300 solgte billetter alene i 2023 – fordelt på de tre musicals Grease, Dirty Dancing og Moulin Rouge! – hvor cirka 40.000 er solgt i Holstebro, mens 40.000 er solgt i Vejle og de resterende 124.300 i hovedstaden.

I indeværende år har partnerskabets første 100 procents originale musical, Matador, allerede solgt 18.000 billetter i Holstebro alene. Ja, faktisk har der været udsolgt siden jul.

Partnerskabet repræsenterer en tredje vej i forhold til de to veje, der ellers har været mest oplagte at tage, hvis man gerne vil præsentere musicals på sit kulturhus i provinsen:

Den første vej er at producere forestillingerne på egen hånd. Men fordi musicals som bekendt er særdeles dyre at producere, hvis de skal være på det høje niveau, som publikum med rette forventer, er det ikke en farbar vej for et kulturhus som os.

Vi vil ikke levere noget, der kunne kaldes en ’provinsudgave’ af det, man kan opleve i København. Tværtimod skal det være mindst lige så godt, som det hovedstaden har at byde på.

Den anden vej er så blot at indkøbe forestillinger, hvilket vi som beskrevet bestemt ikke er for fine til. Men det er på bekostning af det så værdifulde ejerskab og den øgede ansvarsfølelse, som bidrager til at løfte forestillingerne og publikums oplevelse op på et mærkbart højere niveau. Hertil kommer, at det rent ud sagt er meget sjovere og mere tilfredsstillende at have en finger med i spillet, end det er blot at være indkøber.

Vi fornemmer med al tydelighed en stærk opbakning fra borgerne i vores egen kommune. De synes tilsyneladende godt om vores øgede ambitioner og stærke dedikation til at levere oplevelser på højest mulige niveau. I hvert fald har vi i 2023 solgt omkring 37.000 billetter til personer med adresse i Holstebro Kommune – en kommune med 59.000 indbyggere.

Betyder det så, at jeg hermed anbefaler ethvert andet kulturhus i provinsen fuldkommen at kopiere den partnerskabsmodel, som vi har skabt med One & Only Musicals og Vejle Musikteater? Nej, bestemt ikke.

For det første behøver omdrejningspunktet naturligvis ikke at være musicals. Det kunne være hvilken som helst kunstform, der står stærkere i et partnerskab end med blot én aktør som afsender.

For det andet er det ikke lige tre partnere, der nødvendigvis er det magiske antal. Man kan fint forestille sig konstellationer med eksempelvis to eller fem partnere, der ville fungere lige så godt.

Det altafgørende er selve tankegangen, der ligger til grund for samarbejdet, som jeg anbefaler Danmarks kulturhuse at lade sig inspirere af.

At man ved at slå sig sammen på denne måde ikke kun løfter hinanden i forhold til de forskellige økonomiske og produktionsmæssige parametre, der hurtigt bliver overvældende, når man står alene.

Som jeg skrev indledningsvist, sker der også noget med ejerskabet, engagementet og stoltheden, når man selv har haft en finger med i spillet. Som kommer både publikum, de øvrige partnere og éns eget kulturhus til gode.

Oprindeligt bragt på Kulturmonitor den 19. april 2024.